Yo' dér. Argh Shippy. Ultra nice at møde de der fuckhoveder af nogle 1. g'ere ;-)))) Er du fresh, det var glimragende. For ikke at sige fryderen :-).
Det var et feltstudium af bedste slags at møde de 7 1. g-klasser på Tårnby Gym her til morgen. Her er de på vej ind i salen.
Fantastisk morgen. Ikke mindst fordi jeg fik GULD med hjem i form af en bunke sedler med alle de ord, de bruger rigtig meget.
Det der har været mest grinern for dem har nok været, da jeg læste sedlerne højt: "Hvad står der her - jo, der står bab, og i parentes står der løg - altså bab løg" - Bagefter var en af lærerne flink nok at komme og hviske til mig, at løg betyder nosser. Haha. Så der stod jeg altså foran 200 elever og sagde bab løg :-))). Jeg bad eleverne om at komme herind på bloggen og kommentere - det håber jeg meget, at de gør!!!
Men jeg lærte også en masse andre ord (og erkender, at jeg intet ved om ungdomssprog :-). Her kommer et udvalg:
- Fuckhoved
- sygt nok
- militjær
- Argh Shippy
- Pis oss
- Dit kønsorgan
- Cunt
- Guccibørn
- Ganster
- Wangster
- Skod
- Fesen
- Grinnern
- OMG = Oh my god
- Hun er med vedhæng
- Fede pikkemand
- Ultra nice
- What's up nomie
- Er du fresh?
- Fuckhoved
- Smartass
- Piv frækt
- sur urt = noget neder
- Glimragende
- Skønherligt
- Burgerfjæs
- Flapøre

Siger man ikke også 'brunt' en del? Jeg tror nok det betyder det samme som svedigt...
Posted by: emme | 10/11/2006 at 12:39
Udover at det med garanti har været en morsom oplevelse, er det så ikke mest trist, at "de unge" (jeg ser sgu stadig mig selv som ung, selv om jeg er 36.. :o)) har et sprog som er SÅ indforstået?
Jeg må jo nok erkende, at jeg hverken finder det pænt eller udviklende, men nok bare mest tåbeligt..?
:o)
Posted by: Jesper | 10/11/2006 at 12:58
@Jesper din gamle mand :-)). Dengang vi var 16-18 år, havde vi da også vores eget gruppesprog. Det er vel nærmest på samme måde, som hvis man er på ferie med nogle venner; i løbet af få timer har man opbygget et indforstået ordforråd, som man så griner af resten af ferien.
Til de unges forsvar skal det i øvrigt siges, at det var mig, der bragte bandeord på banen.
@Emme - jeg tror altså, at både brunt og svedigt forlængst er - nåja - yt igen :-), meeeen hvis der kommer en sprogkyndig 1. g'er herind, så må vi lige spørge ham eller hende...
Posted by: Line | 10/11/2006 at 13:08
Svedig optur at jeg totalt for real lyder mega ung stadig!
Var til fest med en flok fra min gamle gymnasieklasse i lørdags. Vi sagde konstant
"Det er guld"
"Det er nok guld" eller
"Det er sviiin(e) guld"
i årene 1993-1996
Posted by: Jeppe | 10/11/2006 at 13:40
...og det der sviiiin er nok noget lokaldialiektisk (Odsherred)
Posted by: Jeppe | 10/11/2006 at 13:41
Her er så en af 1g'erene fra i dag :-)
Vi havde meget sjov ud af at skrive de der sedler.
Men også ret svært på en måde, fordi vi tænker ikke over de ting vi siger. Vi siger dem bare!
Der kom i hvert fald kun 3 ting på den seddel jeg skrev!
Posted by: Stef | 10/11/2006 at 15:24
@Stef - jeg morede mig lige så meget kan du tro!! Og det, at I ikke tænker over det, men bare siger sådan, det er netop dét, der er så sjovt for mig, som jo slet ikke kender til jeres måde at tale på. Og 3 ting er helt fint!! Jeg fik rigeligt. Desværre havde jeg ikke plads til at bruge alle ord fra sedlerne, men jeg håber, at I synes, at de ord, jeg har valgt ud, dækker det nogenlunde. Ellers er I meget velkomne til at skrive flere på her i kommentarfeltet! Mange tak fordi du skrev!!
Posted by: Line | 10/11/2006 at 15:45
Er du ikke nødt til at tage en tur til en anden landsdel også - for at finde ud af, om der findes et et "fællesdansk-1.g.sprog" - eller dette udelukkende er et "Tårnby-1.g.sprog"? (og er der forskel på 1. og 3. g sprog?)
Posted by: Tove | 10/11/2006 at 15:48
De unges ordforråd har ændret sig meget siden jeg selv startede på HHX i Horsens for 10 år siden. Jeg kan genkende nogle enkelte ord.
"Militær" er vist noget retro fra 70'erne.
Jeg mindes i øvrigt en ph.d.-afhandlingen for ikke så længe siden, der handlede om, hvor meget de forskellige generationer bandede. Og det viste sig, at bedsteforældrene bandede (brugte kraftudtryk) ligeså meget som de unge - det var bare nogle andre ord ...
Posted by: kkk | 10/11/2006 at 16:02
Hvordan er det nu..
"Kommunikation fremmer forståelsen.."
Line, jeg har svært ved at dele din begejstring for det sprog som de unge bruger. Jeg har i forbindelse med mit arbejde, en del kontakt med mange mennesker. Der i blandt også de erhvervspraktikanter (9. og 10. klasse) som er hos os en uge af gangen.
Og jeg må blankt erkende, at jeg ikke fatter meget af de de siger. Og det irreterer mig voldsomt, når vi nu engang har et meget pænt sprog i forvejen, at jeg så skal stå og gætte mig til hvad det er samtalen drejer sig om.
Deres ordforråd minder om en blandning af reklamefilm og Nick og Jay.. Og det duer da ikke?
Eller gør det?
Posted by: Jesper | 10/11/2006 at 16:31
Glimragende Line P - kommer der end oversættelse? Man skulle jo nødig komme til at sige røv og boller i det forkerte selskab. (Indsæt selv passende smarte og unge tegn med betydning).
NB: Line P, det lyder da egentlig meget ungt, ikke? Sådan lidt street-agtigt måske.
Posted by: Nicolai | 10/11/2006 at 17:31
Helt ærligt - det er jo ikke kun 'de unge', der bruger 'indforstået sprog' - det gør vi vel allesammen, i de rækker, vi bevæger os i??
Det at vi har et fælles sprog gør jo at vi føler et sammenhold - i familien, på arbejdspladsen, i skolen osv.
I øvrigt synes jeg, det er hot hvis 'de unge' poster her - vil gerne høre mere om det sprog, dem der skal betale vores pension bruger... ;-)
I øvrigt synes jeg, flapøre er en glimrende ord! :-D
Posted by: Kirsten | 10/11/2006 at 19:49
@Tove - er du gal nej. Jeg bliver her på djævleøen ;-). Kan jo ikke engang overskue at forstå, hvad de siger 15 minutters kørsel fra, hvor jeg bor :-))
@KKK - du har helt ret. Det var selvsamme undersøgelse, jeg blandt andet tog udgangspunkt i i mit foredrag i morges. Konklusionerne fra undersøgelsen er, at vi bander stort set lige meget, men at de unge bander om 'kroppens nedre dele', vores alder bander med religiøse udtryk og sygdomsudtryk, og de ældste, ja de bander mest med religiøse udtryk. Meget groft gengivet.
@Jesper - jeg tror ikke helt, jeg forstår, hvorfor du anlægger den vinkel på det, som du gør. Hvorfor lader du dig irritere i stedet for fascinere. Det er jo ikke sådan, at de taler et andet sprog. De bruger bare nogle andre signalord, som siger noget om, hvilken aldersgruppe og hvilket gruppesprog de hører hjemme i. Man vil helt sikker kunne gøre det samme med os ved at lytte til os. Men derudover, ja så er vores sproglige oprør jo bare et andet. Vi er på et andet stadium i livet, og det og dem vi gør oprør mod eller distancerer os fra eller spejler os op imod (eller hvad vi nu gør), er bare nogle andre. Tænk på alle de 'bullshit'-udtryk folk i den arbejdsdygtige alder fylder lydrummet med. Globalisering, innovativ, læringsprocesser, agendaer osv. Det er bare en anden form for signalering. Og når alt kommer til alt, så gælder det jo om at mødes i en samtale og både lytte sig til at at finde samtalen netop i både ligheder og forskelligheder. Hvis jeg skal drille dig lidt, så vil jeg jo sige, at den kommentar, du lagde forleden, eller den blogpost ovre hos dig selv, hvor du taler om dick og gay (nick og jay), jo ikke på nogen måde giver dig ret til at tro, at du kan komme i samtale med de unge generationer. Jeg mener, du udviser jo foragt for noget af det, de lytter til og fascineres af. For når du karakteriserer deres ordforråd som en blanding af nick og jay og en reklamefilm, ja så siger det jo mest om, at du ikke har sat dig ind i deres verden, og at du kun karakteriserer dem ud fra noget af det, der er småprimitivt sprog i 'vores' verden (altså reklamer). Du viser foragt og nedgør dem. Og dén samtale, ja den fremme ikke forståelsen.... eller bliver slet ikke til en samtale. Og dermed ikke sagt, at det ikke er ok at drille hinanden med sproget osv. Men når vi 'disser' hinandens sprog, så fører det ingen vegne hen. Vil jeg mene ... hvis jeg skal være efter dig :-)
@Nicolai - nix, du får ingen oversættelser... (så grundige er mine studier ikke - omend nogle af eleverne faktisk var så søde, at de havde skrevet ovresættelser i parentes ved siden af). Det vil være langt sjovere, at du blogger om de gange, hvor du kommer til at sige "røv og boller i det forkerte selskab" :-)))... skulle jeg hilse at sige fra street-agtige Line P ;-)
@Kirsten - jeg er meget enig med dig! Også i, at flapøre er et lidt godt ord :-)
Posted by: Line | 10/11/2006 at 21:10
Jamen Line, du har fuldstændig ret!
Jeg forstår ikke deres bling og booty sprog. Og har altså lidt svært ved at finde det facinerende..
Jeg har læst dit svar nogle gange efterhånden, og jeg tager dit "drilleri" meget positivt. I samme ånd vil jeg så svare dig, at det med at jeg ikke kan komme i samtale med de unge, at jeg udviser foragt og nedgør dem, nok er lidt for meget pladder humanistisk for mig.
:o)
Jeg hverken nedgør, foragter dem eller lign.
Men det jeg ser der rammer de unge inde hos os, kan bedst betegnes som "deep impact"! Desværre..
De mangler simpelthen ordentlige redskaber til, at der nu pludselig forlanges noget af dem, at de ikke nødvendigvis har medbestemmelse og at de nu pludselig skal til at "æde sig selv", når det gør ondt.
De overfladiske ting som de har omgivet sig med, virker, og hjælper dem, ikke! Og det synes jeg er trist. Så forsøger de at gemme sig bag deres, til tider meget hårde, sprog. Og igen rammer de hovedet imod muren..
Det jeg har nævnt her, er jo klart en generalisering, som det er en generalisering, at alle unge hører Nick og Jay og taler underligt. For der er helt sikkert også dem der cooper hurtigt hos os.
Men jeg må jo desværre sige, at igennem de 10 år jeg har været hos Forsvaret, har det med tiden været en mindre og mindre godt råstof vi har haft at gøre med. Og uanset hvad man mener om vores pædagogiske principper, så er der jo helt klar grund til, at vi forlanger meget af de unge.
For det de sendes ud i idag, er ikke hyggeturer.. Det er regulær krig. Og der skal tingende helst virke første gang. Og kommunikationen... ja, det er altså vital for overlevelsen.
Posted by: Jesper | 10/11/2006 at 23:16
Hvis man nu spænder hjelmen og tager sine humoristiske billeder på, er der da en guldgrube af grin at hente blot ved at lytte til teenagerne anno 2006. Deres vokabularium ændres og udvikles i en svimlende hastighed, og de udtryk, som var hotte i går, kan være totalt mosgroede i morgen. Et lille eksempel: Under Tour de France fik nogle kendte betegnelser for cykeltrøjer pludselig karakter af begreber. En "føretrøje" blev brugt om en pige med nogle store hooters og hvis en pige var en "prikket bjergtrøje", ja så havde hun såmænd bare stive knapper ;-)
Nu, hvor touren for længst er kørt, er trøjerne atter bare trøjer...den form for sprogblomstring er da ikke til at stå for? Den er nærmest helt kanon!!! (og NEJ, ikke den der kulturfidus, men bare et 90'erudtryk, som sneg sig ind)
Posted by: Lotten | 10/12/2006 at 00:20