My Photo

Photo Albums

december 2011

søn. man. tir. ons. tor. fre. lør.
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

« Tak spids | Main | E-mail-bekendelse »

03/04/2007

Comments

rolf

Ja, jeg sidder så også tilbage med en sjælden undren over, at opleve verden, ret og rimelighed så grundlæggende forskellig fra 'aktivisterne' (som de neutralt kaldes i Nyhederne) og deres forældre.
Hvis jeg imidlertid skal have nogen mulighed for, at få det der sker i disse dage, til at passe ind i mit verdensbillede, må jeg citere kvantefysikeren John Wheeler (elev af Niels Bohr), der for en del år siden blev forsøgt afæsket en definition på begrebet mening/virkelighed.

Hertil svarede Wheeler:
“Meaning - objective reality - is the joint product of those who communicate.”

I det perspektiv kunne det være en tanke, at isolerede mennesker, subkulturer eller nationer risikerer at udvikle deres egen private virkelighedsopfattelse -
hvilket må give problemer da vi/verden trods alt hænger sammen.

Line

@Rolf. Hm ja. Men viljen til udbytterig kommunikation skal jo være til stede for at virkeligheden og meningen kan forhandles. Og viljen den er svær at finde i dette. Omend jeg naturligvis er klar over, at der er mange ikke-hørte stemmer i ungdomshusråbekoret.

Lone

Line, det er jo også vigtigt at pointere at de to "opskrifter" stammer fra forskellige websites. Et af problemerne ved Ungdomshusbevægelsen, er jo at de ikke umiddelbart har en samlet talsmand udadtil. Det er mange forskellige fraktioner, der kæmper på hver deres måde og ingen af dem, har tilsyneladende været på marketingskursus.

Ungdomshuset har egne talsmænd, men alle og enhver må jo lave et website, en happening eller udtale sig til pressen. Det er det smukke ved bevægelsen, men nok også dens (markedsføringsmæssige) fald. Som borger på Nørrebro, kunne jeg fra tid til anden godt ønske mig, at de fredelige demonstranter og talsmændene tog afstand til det hærværk der har været, men på den anden side tager jeg også min kapitalisthat af, for deres evne til at stå sammen og nægte at skabe intern splittelse, ved at udpege nogle aktioner som uacceptable.

Line

@Lone - du har ret. Jeg burde have nævnt netop det, at de ligger på forskellige sider. Men æhhh, jeg er slet ikke enig med dig i, at det er bedre at stå sammen, når nogle laver noget så uacceptabelt, som de mange hærværkseksempler vi har været vidne til i den forgangne uge. Det kan man da ikke på nogen måde bakke op om. Heller ikke som nok så ung. Og på den måde synes jeg, det er trist, at mange af de unge, som rent faktisk har nogle ordentlige tanker, ikke tager ordet. Det ville gavne deres sag langt, langt mere. For selvfølgelig er der også rimeligheder i noget af det de kæmper for.

Lone

Line - ordet bliver taget på daglig basis af de unge du efterlyser. Der er bare ingen der lytter. Ingen lyttede før urolighederne og ingen lytter nu.

Jeppe

Som Nørrebroer (eller måske bare i alle tilfælde) har jeg også stor sympati med idéen Ungdomshuset, selv om jeg sandt for dyden ikke synes det var et særligt tolerant eller frisindet sted. Kom klædt i sort, og vær parat til at Carlos' kælerotte skider på dig midt i koncerten med wannabe punkerne - eller skrid. (Sådan lidt overdrevet, ik´)

I dagene omkring de voldsomme uroligheder fik jeg bare nok af deres retorik, og ikke mindst usammenhængende voldsraids. Da "Ditte" fra Ungeren proklamerede at det var ærgerligt at "20 ballademagere skulle ødelægge det for os andre" knækkede filmen eftertrykkeligt. Jeg var parat til at give dem lang snor i fejden mod den uhyrligt ubehagelige "Fru Evanescence", men der ER grænser.
Jeg glæder mig til de finder et nyt godt hus til de unge. Gerne her på Nørrebro.

Lone

Jeg byder dem også velkommen tilbage på Nørrebro.
Modvilligt, og med lidt mindre åbne arme må jeg i denne tolerances hellige navn jo nok også byde Faderhuset velkommen på Nørrebro. Selvom jeg indrømmer, at jeg mest af alt har lyst til at losse Ruth og hendes horde af hadefulde følgere bagtil.

Lasse

I en artikel i JP blev der fortalt om de forskellige grupperinger der deltog i balladen. Nogle grupperinger kom fra helt andre steder i byen, fra helt andre sociale sammenhænge (fodboldbøller, 2g´ere, etc), hvor de ingenlunde sympatiserede med "Ungeren", men hvor de handlede om at man havde et udestående med politiet, som man således mere risikoløst kunne indfri. Dermed ikke sagt at de ikke allesammen fortjener knippelsuppe, naturligvis. Jeg har forøvrigt også svært at sluge at en kristen sekt får revet et hus ned på Nørrebro, boede jeg på Nørrebro, eller bar ei København, ville jeg fanmde være indigneret.

Per-Olof Johansson

- undskyld - denne afdeling hedder 'mine meningers mod' som overskrift - men bruges dette udtryk på stedet - jeg kan ikke finde det?

Line

@Per-Olof Johansson - det er bare navnet på kategorien, såmænd. Så nej, ordene findes ikke i indlægget.

per-olof.dk

Udtrykket 'mine meningers mod' har bare optaget mig nogle gange - udtryk for noget i og for sig positivt - men som ved nærmere eftertanke også rummer andre aspekter. Og jeg havde just sat nogle ord herom i sandkassen hos Information, og fundet en lignende tekst af ældre dato frem til min blog - så jeg var interesseret i, om andre havde haft lignende betænkeligheder!

Line

@per-olof, nå okay. Hm, tror egentlig nok, at jeg, da jeg oprettede kategorien, tænkte, at meningers mod af og til går mod strømmen, eller i hvert fald visse strømme. Og også at man med sine meningers mod vover sig længere ud end main stream -udtalelser, selvfølgeligheder og letkøbte holdninger. Og at man sætter noget på spil med sine meningers mod. Ved ikke helt om jeg indfrier denne definition :-). Men sådan var overvejelserne i hvert fald.

Lægger du ikke lige et link til det, du har tænkte skrevet om det. Kunne være supersjov at læse - og måske endda også at få nogle flere til at diskutere med om. Jeg lægger i hvert fald gerne et diskussionsindlæg på.

per-olof.dk

- sådan en opfordring er jo svær at stå i mod.
Men ide var vel, at henvisningerne var nok. Nu er det digte - og dem er det jo svært at debattere med! Her kommer de - slipper liniebrud igennem JA- slipper fed overskrift igennem NEJ- bliver det grimt, sletter du!

Mine meningers mod
Per-Olof Johansson 2007

Jeg frygter mine meningers mod
Det er et voldsomt mod
Det er et mod
Helt uden behov for kendsgerninger
Ikke anden kendsgerning
End det sus jeg føler ved at have det
Jeg besværger ungdommen
Drop dine meningers mod
Dine meningers mod
Er en gift, narko
På linje med det had
Som vil ødelægge hverdage
Skabe hverdag om til krig
Elsk den næste
Frygt dit mod uden mening


_____________________

Mod meninger
Per-Olof Johansson (vist okt. 2001)


Engang: Var der noget ved
at have sine meningers mod
Men hvor meningerne
tager udgangspunkt
i magthavernes mørklægninger,
i mediernes samvittighedsløse
underholdende forvrængninger
af først, størst, værst, grimmest, farligst,
mest uhyggeligt -
går den daglige øvelse ud på
at holde sig sine meninger fra livet.

Line

@per-olof - mange tak skal du have! Tankevækkende.

Verify your Comment

Previewing your Comment

This is only a preview. Your comment has not yet been posted.

Working...
Your comment could not be posted. Error type:
Your comment has been saved. Comments are moderated and will not appear until approved by the author. Post another comment

The letters and numbers you entered did not match the image. Please try again.

As a final step before posting your comment, enter the letters and numbers you see in the image below. This prevents automated programs from posting comments.

Having trouble reading this image? View an alternate.

Working...

Post a comment

Comments are moderated, and will not appear until the author has approved them.